biblioskop.blogg.se

Pelleskopmatten läser och tycker.

Bokbloggsjerka 11-14 april

Publicerad 2014-04-11 11:19:15 i Allmänt,

Som vanligt på en fredag bjuder Annikas litteratur- och kulturblogg in till bokbloggsjerka, och helgens tema är:
 
Har du någonsin råkat ut för att du inte alls känner för att läsa någon av de böcker som står i din bokhylla? Om ja, vad gjorde du åt det? Om nej, tror du att det någonsin kommer att hända dig?
 
Och svaret är: jomenvisst! Det har hänt och det händer då och då och det är alltid lika obehagligt. Jag har emellertid några olika knep:
1. kastar mig in i bilen och kör till loppisen ett kvarter bort (orkar inte gå) - där finns det alltid MASSOR av böcker till nästan inga pengar alls och NÅGONTING finns det alltid som passar.
2. tar första bästa bok och LÄSER, bara. Endera fastnar jag i den boken fast jag inte alls ville läsa den eller också får jag inspiration att läsa något annat.
3. läser om någon gammal goding. Vissa böcker nappar jag ALLTID på, även om jag inte vill läsa dem så behöver jag bara börja så är jag fast. Exempel på sådana är: Mina drömmars stad (hela serien, och även de böcker som kom senare men som utspelar sig tidigare), Helena Polonis deckare om prostinnan, H.-K. Rönbloms "Krans åt den sköna", vilken som helst av Simenons böcker om kommissarie Maigret, men på franska. Eller det säkraste kortet av alla: Den glada helgen, av Patrick Dennis. Och den, den förtjänar ett eget inlägg. Senare.
4. om ovanstående lösningar inte tilltalar mig så tar jag en Extra Lång Hundpromenad, eller en Hård Springtur - så pass att jag inte orkar göra något vettigt efteråt. Då funkar ALLA böcker, inkl. franska grammatikböcker eller böcker om hur du knyter egna flugor. Att fiska med. Jag lovar!
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: CissiG

Publicerad 2014-04-11 11:45:32

Varför får de inte stå olästa då? Det gör väl ingenting? Finns så många böcker i världen så man hinner ju aldrig läsa alla man vill ändå väl?
Kram Cissi

Postat av: Monika

Publicerad 2014-04-11 11:49:34

Punkt 4 känner jag igen mig i mest :)

Postat av: Sanna

Publicerad 2014-04-11 15:08:56

Jag håller med till 100%, väl talat.

Postat av: Boklysten

Publicerad 2014-04-11 16:14:49

Loppis funkar alltid!

Postat av: Holavedsbruden Ewa K

Publicerad 2014-04-11 16:41:12

Loppis är bra.

Postat av: Lena

Publicerad 2014-04-11 16:53:00

Ja att läsa om någon gammal goding fungerar alltid!

Postat av: Vargnatts bokhylla

Publicerad 2014-04-11 19:35:49

Loppisar är riktigt bra! :)

Postat av: Freja

Publicerad 2014-04-14 21:23:46

Jag har inte alltid lust på alla böcker i min hylla, men vanligtvis brukar det åtminstone finnas minst en som lockar mig. Bara inte just nu, eftersom jag har utmattningsdepression...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela