biblioskop.blogg.se

Pelleskopmatten läser och tycker.

Månström, Petra: Det är bara att springa (2014)

Publicerad 2014-04-25 17:18:00 i Dokumentärt,

Med undertiteln "En intervju- och inspirationsbok" - det skall vi återkomma till.
 
Månström ligger bakom "Maratonbloggen" på SvD som jag har följt av och till, och den här boken innehåller en hel del från själva bloggen. I övrigt en bunt intervjuer med exempelvis Anders Gärderud, Anders Szalkai (som för övrigt har en dotter Smilla som är en mycket ung och mycket lovande konståkare) och Evy Palm. Massor av foton, företrädesvis på författaren, gärna närbild, alltid med mycket tänder. Verkligen mycket tänder...
 
Hon driver även sin egen podcast, Maratonpodden, så här har vi en som går all in, liksom. Från att ha mer eller mindre övertalats till att starta bloggen i syfte att åskådliggöra en nybörjarlöpares väg till Stockholm Maraton.
 
Bra saker med den här boken: Layouten är snygg, och boken har ett trevligt, nästan kvadratiskt format. Jag har inga generella invändningar mot språket, vilket är en god sak.
 
Invändningar har jag däremot mot benämningen "inspirationsbok" - det här är inte det minsta inspirerande. Jag brukar inte komma många sidor i springböcker av olika slag förrän jag måste snöra på mig skorna och ta en sväng, men Det är bara att springa lämnar mig fullkomlig oberörd på den punkten. Inte heller innehåller boken något nytt om den svåra konsten att sätta ena foten framför den andra med ett svävmoment nånstans - det är samma lika, fast på ett litet halvtråkigt sätt.
 
En annan invändning har jag mot författarens lilla hang-up på "snygg". Från början hade hennes blogg mottot "Hellre snygg än snabb", sen tänkte hon om och det blev "Hellre snabb än snygg" i stället. Eller om det var tvärtom. Och i nåt laglopp hette hennes lag "Snyggast på fjället". Nånstans hummas det även så smått om tidigare ätstörningar (tror jag. Men det KAN vara så att det är i bloggen jag har snappat upp det). Hur som helst - det ger känslan av att Månström har nånting hon borde jobba med. Ta bort "snygg" ur ekvationen helt och hållet. Inte för att diskussioner om snygg i träningssammanhang stör mig som läsare, men för att jag tror att hon skulle må bättre av att glömma den aspekten. Se där, nu blev jag självutnämnd psykolog också.
 
Nåja - inspirationsböcker om löpning eller joggning eller vad man nu vill kalla det, såna gillar jag. Några som jag gillar särskilt mycket är de här:
 
Ludwig Rasmusson: Spring för kärleken och livet.
Christopher McDougall: Born to run.
Martina Haag: Heja, heja!
 
 
Tänder. Jag sa ju det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela