biblioskop.blogg.se

Pelleskopmatten läser och tycker.

Salighetssak!

Publicerad 2014-05-07 17:21:11 i Radio,

Efter den sorgnsa avslutningen på förra radioföljetongen, Snöstormen, har det blivit nya friska tag med saligheternas salighet - Loranga, Masarin och Dartanjang av Barbro Lindgren, och det i en fullkomligt kongenial inläsning av Toivo Pavlo!
 
1969 kom boken och någon försigkommen skolfröken läste den omgående för oss småskolekluttar. Detta var min första och hittills fortfarande mest genomgripande upplevelse av att alldeles drabbas av en bok. Jag tror jag såg ut som en fågelholk när jag lyssnade - det gör jag i alla fall nu när jag går in på sr.se och lyssnar.
 
När jag hör detta, eller för den delen läser, blir jag alldeles till mig av språk och detaljer och vill genast dela med mig till alla. Dessa alla blir jättetrötta på mig, och inte blir det bra heller, så där ur sitt sammanhang.
 
Därför - lyssna, för tusan, missa inte detta! Världens bästa bok i världens bästa uppläsning, liksom!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela